HOW TO SET GOALS

VOORBEREIDING

!!! Zorg dat je in de juiste stemming bent voor je de volgende stappen zet! Ben je erg moe of heb je net iets ergs meegemaakt, dan kan je niet groot dromen en denk je enkel aan voor de hand liggende dingen.


Neem  iets om te schrijven en beeld je perfecte leven in.  
Schrijf alles op wat er in je gedachten opkomt. 
Zie je jezelf als heel sportief, zelfzeker en relaxed of beeld je je een groot huis met een zwembad in? 
Droom je ervan een goede ouder te zijn en lachend met je kinderen te spelen? 
Of is het tijd om eindelijk die eigen winkel te openen, de wereld rond te reizen of dat kampioenschap te winnen? Wil je misschien graag leren een groot publiek toe te spreken?
 Of loopt je droomvrouw naast je en zit je in de stoel van een CEO van een groot bedrijf? Het kan alles zijn! 

Bekijk al deze dromen en stel jezelf de vraag of ze betekenis hebben. 

Bijvoorbeeld : 

Omdat een personage op televisie er gelukkig uitziet in een Ferrari wilt dat niet zeggen dat jij hierdoor gelukkig zal worden. 

Doe voor elke droom het volgende :  

 Dit instrument helpt je doelen te stellen en ze waar te maken! 


Belangrijk : doe dit niet in je hoofd maar schrijf alles op! 

Klik hier voor de wetenschappelijke studie die toont dat geschreven doelen effectiever zijn.

1. FORMULEER JE DOEL POSITIEF

Als je doel op een negatieve manier is geformuleerd, verander dit dan naar een positief doel.

Voorbeelden van negatieve tegenover positieve doelen zijn :

    • Ik wil niet dik zijn / Ik wil een slank lichaam  
    • Ik wil stoppen met roken /  Ik wil een niet-roker zijn

    • Ik wil geen troep meer eten / Ik wil gezond eten 

    • Ik wil geen rommel meer maken / Ik wil ordelijk werken 

2. MAAK JE DOEL SPECIFIEK EN MEETBAAR

Het is belangrijk dat je weet wanneer je doel bereikt is. Weet je dit niet, dan is je doel niet specifiek genoeg. Hoe specifieker, hoe beter. Wil je een groot huis, beschrijf dan hoeveel kamers, of er een tuin en een garage is, een zwembad, ... Dit werkt veel meer motiverender dan enkel "een groot huis". 

Voorbeelden van niet-specifieke doelen :

  • Ik wil gelukkig zijn (wat maakt je gelukkig?)

  • Ik wil vermageren (hoeveel kilo wil je kwijt?)

  • Ik wil meer geld (hoeveel meer?)

  • Ik wil een mooi lichaam (wat is mooi voor jou?)  

  • Ik wil een goede relatie (wat betekent dit voor jou?) 

3. ZOEK REDENEN OM JE DOEL TE BEREIKEN

Stel jezelf de vraag : waarom wil ik dit eigenlijk?  

Antwoorden zullen je te binnen schieten (als je er geen vindt, dan weet je dat dit doel niks voor jou is) en stel op deze antwoorden nogmaals de "waarom vraag". 

Voorbeeld : 

Ik wil een marathon lopen in 3 uur en 30 minuten. 

Waarom? 
Ik zal trots zijn op mezelf, het is een nieuwe uitdaging, mijn fysiek zal verbeteren.  

Waarom is het belangrijk om trots te zijn, om een nieuwe uitdaging aan te gaan en mijn fysiek te verbeteren? 
Mijn zelfvertrouwen zal groeien, ik zal meer energie hebben, limieten opzoeken maakt me gelukkig.

Al deze redenen zijn je drijfveer en zorgen voor motivatie op momenten dat je wil opgeven. Hoe meer redenen, hoe sterker je doel.

4. BEGIN IEDER DOEL MET DE WOORDEN "IK ZAL"

Je doel beginnen met de woorden "ik zal" maakt het sterker. 

Ik wil 5 kilo afvallen / Ik zal 5 kilo afvallen 

5. STEL EEN DEADLINE 

Wanneer wil je dit doel bereiken?  

Deze maand, dit jaar, binnen 2 jaar, 5 jaar, 10 jaar of 20 jaar? 

Pas op! Kies niet dezelfde datum voor meerdere doelen.
Dit onderwerp komt uitgebreid aan bod in 
"Hoe je doelen waarmaken"

6. MAAK EEN PLAN 

Dit wordt uitgebreid besproken in "Hoe je doelen waarmaken"