Slaan we beter ons ontbijt over? 

14-05-2020

Leestijd  3'


Het ontbijt wordt nog steeds gezien als de belangrijkste maaltijd van de dag. Het zou veel belangrijker zijn dan andere maaltijden. Het wordt zelfs omschreven als 'een onmisbaar begin van de dag'.
Als je iets van generatie op generatie hoort dan neem je aan dat dit de waarheid is en heb je waarschijnlijk nog niet de drang gehad om uit te zoeken of daar wel bewijs van is. Wij vroegen het ons wél af. Klopt deze theorie ook volgens de nieuwste wetenschappelijke inzichten? Hoe belangrijk is het ontbijt écht voor onze gezondheid? 

Wie ontbijt is gezonder

Wat studies bewijzen is dat wie ontbijt, over het algemeen gezonder is dan wie het ontbijt overslaat. Je hebt minder kans op overgewicht en een lager risico op verschillende chronische ziekten. 

Echter wordt de link tussen ontbijt en gezondheid net iets te rap gelegd. Deze studies tonen aan dat wie ontbijt gemiddeld gezonder is, maar ze kunnen niet bewijzen dat het ontbijt hiervoor verantwoordelijk is. De echte reden van de betere gezondheid is dat wie ontbijt gewoonweg gezonder eet en leeft gedurende de dag. Er bestaat dus geen rechtstreeks verband tussen ontbijt en gezondheid. Er dus nog een factor nodig en dat is het gedrag. Dit gedrag zal de gezondheid bepalen, niet het ontbijt zelf. 

Ontdek onze
 ONLINE TRAINING

ONTBIJT ≠ GEZONDHEID


ONTBIJT


GEDRAG 


GEZONDHEID

Het is ook makkelijk aan te nemen dat wie het ontbijt overslaat, meer drinkt, snoept, vaker rookt of laat uitgaat. Deze factoren bepalen de minder goede gezondheid.

De studies meten dus niet of het ontbijt overslaan slecht is, ze meten de gezondheid van mensen die een ongezonde levensstijl hebben. 

Nieuwe onderzoeken laten een ander verhaal zien. 

Je metabolisme vertraagt niet als je het ontbijt overslaat

Hoe vaak hoor je niet dat het ontbijt ons metabolisme op gang zet? Uiteraard zet het dit op gang, zonder dit proces kan voedsel niet worden omgezet in energie! Als je niet ontbijt is er geen metabolisme nodig want er moet geen voedsel verwerkt worden. Het enige wat ertoe doet voor je stofwisseling, is de totale hoeveelheid voedsel die je op een dag eet. Het maakt geen verschil wanneer of hoe vaak je eet.

Je zal niet bijkomen als je niet ontbijt

Neen, je ontbijt overslaan maakt je niet dikker! Het idee hierachter is dat het overslaan van het ontbijt je stofwisseling later op gang brengt en dat je de rest van de dag meer gaat eten ter compensatie. Hoe die stofwisseling werkt, weet je ondertussen. Wat betreft het "compensatie eten"; het is inderdaad niet onlogisch dat je wat meer honger hebt tijdens de lunch, maar dit is niet voldoende om je overgeslagen ontbijt te compenseren.

Er zijn zelfs échte voordelen om een een maaltijd zoals het ontbijt over te slaan. Hierbij spreken we over intermittent fasting en daar schrijven we binnenkort een artikel over uiteraard! 

Conclusie: 

Uit recentste studies blijkt dat je gezondheid niet wordt bepaald door wel of niet te ontbijten. Je ontbijt overslaan zorgt ook niet voor een vertraagde stofwisseling. 


AAN TE RADEN