Hoeveel eieren per dag?

4' leestijd

KerstKerst

Eieren zijn 1 van de meest voedzame producten die er zijn. Toch hebben ze een slechte reputatie. Dit vanwege de cholesterol die (de dooier van) het ei bevat. Maar hoe slecht is deze dooier eigenlijk? En als deze dan echt zo slecht is, hoeveel eieren mag ik dan wel per dag of per week eten? 

Cholesterol 

Als we het woord cholesterol horen denken we onmiddellijk aan "slecht". Maar wat de meesten onder ons vergeten is dat cholesterol essentieel is voor ons lichaam. 
Cholesterol is de bouwsteen van vitamine D, gal en van hormonen zoals testosteron.
De zon mag dus schijnen zoveel ze wilt, zonder deze vetstof zal het lichaam niet voorzien worden van de nodige vitamine D. 

Zoals u misschien wel weet spreekt men van slechte (LDL) en goede cholesterol (HDL). 

  • Het LDL (low density lipoproteïne) is het eiwit in ons bloed dat cholesterol van de lever naar de verschillende organen brengt waar het nodig is. Als er veel LDL-eiwit aanwezig is, wilt dit dus zeggen dat er veel cholesterol naar de organen wordt gevoerd en dat kan zich in de bloedvaten ophopen. LDL verwijst daarom naar slechte cholesterol.
  • Het HDL (high density lipoproteïne) verwijdert de vetstof uit de organen en brengt het terug naar de lever. De cholesterol die vastzit aan het HDL-eiwit, wordt bestempeld als goed, omdat het HDL-eiwit de cholesterol uit de organen wegvoerd

Om dit zo simplistisch mogelijk uit te leggen: 

LDL is de transporteur van de dokter (cholesterol) die onze organen nodig heeft. HDL haalt deze dokter terug op wanneer de klus geklaard is. 

De reden dat cholesterol zo negatief wordt omschreven is omdat verschillende studies bewijzen dat wanneer hartfalen optreden een hoge dosis cholesterol aanwezig is op die plaats. 
Logisch dus nu u weet dat cholesterol eigenlijk de dokter is en zijn transporteur LDL nodig heeft om op die plaats te geraken. 

Cholesterol wordt aangemaakt door ons eigen lichaam.  Komt er meer cholesterol binnen door onze voeding zal ons lichaam z'n eigen productie aan cholesterol verminderen. Het aantal cholesterol daalt of verhoogd dus bijna niet omdat ons lichaam zich hier steeds aanpast. 

Cholesterol in eitjes 

Wat studies bewijzen (groepen die 3 eieren per dag eten t.o.v. geen) : 

Een inname van eieren zorgt voor een verhoogd HDL. Bij de doorsnee bevolking is er bij inname van eieren geen verhoging in de LDL te bespeuren. 

Er is geen verschil tussen mensen die vaak eieren eten en diegenen die geen eieren eten op gebied van hartproblemen.

Enkel mensen met diabetes 2 hebben een groter risico op hartproblemen als ze meer eieren consumeren. 

Andere goede eigenschappen van eitjes

Los van cholesterol bevatten eieren tal van goede elementen : 

  • Grote hoeveelheden luteine en zeaxanthin en antioxidanten die de kans op oogproblemen zoals katarakt verkleinen.
  • Grote hoeveelheden choline, een voedingstof die een grote rol speelt in alle cellen.
  • Grote hoeveelheden goede eiwitten die zorgen voor spieropbouw en gezonde botten. 
  • Studies bewijzen dat eieren het "voldaangevoel" stimuleren en je dus helpen bij afvallen.

Conclusie 

Het enige nadeel is dat er nooit studies plaatsgevonden hebben waar mensen meer dan 3 eieren per dag eten. Een echte aanbevelingen kunnen we dus niet geven. 
Maar aan de hand van bovenstaande argumenten zien we bij "Goals and Habits" geen reden om de hoeveelheid in eieren te beperken. 

Bovendien zijn eieren gewoon super lekker en makkelijk om klaar te maken!
Geen zorgen over maken dus!  

ONTDEK ONZE ONLINE TRAINING

6 STAPPEN NAAR VERANDERING
Een nieuwe stap richting
het leven dat jij echt wil