3 METHODES om je focus, slaap en emoties te manipuleren. 

Leestijd 5'


Wat al er een manier is om direct bij de bron van je gedachten en emoties te komen en ze te controleren om zo de gewenste emotie te bekomen of om stress te verminderen? Onze technologie en de wetenschap bewijzen dat het mogelijk is om de activiteit in ons brein te monitoren en zelfs de hersengolven te veranderen of versterken.

Om dit te kunnen doen is het noodzakelijk te weten welke hersengolven staan voor welke mentale toestand. 

Je brein bestaat uit neuronen die communiceren met elkaar. De elektrische activiteit die daaruit voortkomt, kan worden gedetecteerd met behulp van een techniek die elektro-encefalograaf of EEG wordt genoemd. Door sensoren die aan de hoofdhuid zijn bevestigd en die afstemmen op die uitbarstingen van energie worden deze als golven geregistreerd. De vorm van de golf is in rust anders dan wanneer iemand al zijn aandacht gebruikt.

Gamma-golven (25 tot 100 Hertz)

Bij deze golven is en sprake van hele intense concentratie en leren. Als je ooit al eens hebt gezegd dat je "in de flow" zit, dan is er sprake  van gamma. Hoge pieken in gamma-golven zien we ook tijdens gelukstoestanden. Mensen met geestelijke problemen of leermoeilijkheden hebben vaak minder dan de helft van de gewoonlijke activiteit van gamma-golven. 

Bèta-golven (12 tot 33 Hertz)

Hierbij is er sprake van  een intense neuronale activiteit. Je hebt te maken met de momenten waarop je je volle aandacht gebruikt, erg alert bent en op zoek naar prikkels. Dit zijn de golven die je gebruikt bij probleemoplossend denken.

Alfa-golven (8 tot 13 Hertz)

Alfa-golven ontstaan op tussen ontspannen zijn en in slaap vallen. Het is wanneer we  op de bank televisie kijken of in bed aan het ontspannen zijn, maar nog voordat we in slaap vallen.

Theta-golven (4 - 8 z. Hertz)

Dit is de mentale toestand tijdens oppervlakkige slaap (dromen) en emotionele creativiteit. In Theta kunnen zich visuele beelden voordoen en er is weinig tot geen besef van het fysieke lichaam.  Theta is de ideale bewustzijnstaat voor bepaalde soorten zelfprogrammering, versneld leren en zelfgenezing.   

Delta-golven (1 tot 3 Hertz)

In het algemeen zijn de delta-hersengolven verbonden met onbewuste lichamelijke activiteiten, zoals het regelen van de hartslag en de vertering.

Herriner je nog een moment dat je te gefocust of waakzaam voelde terwijl je niks liever wilde dan slapen? Op deze moment zou je liever de die plattere hersengolven van slaap en rust ervaren!  Het beheersen van je hersengolven kan helpen bij het optimaliseren van ontspanning en productiviteit. 

Met deze 3 methoden kan je de golven in een bepaalde richting duwen. 

1. Wearables 

Als je high-tech wilt gaan, zijn er apparaten die neurofeedback gebruiken. Deze apparaten zijn hoofdbanden die je kan dragen tijdens het uitvoeren van een taak en ze lezen je hersengolven voor. Zo kan je zien hoe actief je hersenen zijn. Sommige apparaten spelen die informatie voor je af in de vorm van muziek met dezelfde frequentie, terwijl andere de werkelijke golfvorm teruggeven aan uw hersenen. Op deze manier kan je jezelf trainen om in bepaalde toestand te komen. Deze wearables zijn niet bepaald budgetvriendelijk voor een gemiddelde consument. 

2. Meditatie & sport 

Het is aangetoond dat regelmatige meditatie de alfagolven (de ontspannende hersengolven) verhoogt en bètagolven vermindert (de hersengolven van actief denken en leren). Daarom wordt het meestal aanbevolen om stress te verminderen. Naast ontspanning kunnen alfagolven ook helpen bij het stimuleren van creativiteit. Daardoor kunnen ze als een natuurlijk antidepressivum werken omdat er een afgifte van de neurotransmitter serotonine plaatsvind. Een andere manier om, verrassend genoeg, je alfa's een boost te geven, is door intensieve trainingen te doen. Ze geven niet alleen endorfines af die die oefening "high" geven, maar ze bevorderen ook alfagolven terwijl je rust.

3. Binaural Beats en muziek

Er zijn ook technieken die het concept van hersengolven meesleuren, waarbij je hersengolven beginnen overeen te komen of te synchroniseren met de frequentie van een externe stimulus. Je kan dit concept gebruiken om je hersengolven tijdens een specifieke taak naar een bepaalde frequentie te trainen. Als je bijvoorbeeld voorbereidt op een test wil je  bètagolven ervaren of wanneer je wil slapen wil je alfa- of deltagolven. Om onze hersenen op de juiste golflengte te krijgen, kun je naar binaurale beats luisteren, wat in feite twee verschillende geluidsfrequenties zijn die in elk oor worden gespeeld. Je kan deze geluidsfragmenten gemakkelijk vinden door te zoeken naar Delta Binaural Beats of Alpha Binaural Beats op YouTube. 

Slot

Over de verschillende soorten hersengolven leren maakt het ons mogelijk te begrijpen dat onze geestelijke processen, onze emoties, onze activiteiten en ons gedrag 'energie' creëren in onze hersenen. De sleutel is dus je bewust te zijn van dit proces, leren ontspannen en ontvankelijker en intuïtiever te zijn. We moeten werken aan de beheersing van onze emoties zodat onze angst in ons voordeel kan werken in plaats van tegen ons.


AAN TE RADEN