Voedsel dat je geheugen verbetert

30-07-2020

Tip 7: Eet een breinverhogend dieet

Net zoals het lichaam brandstof nodig heeft, hebben de hersenen dat ook nodig. Je weet waarschijnlijk al dat een dieet op basis van fruit, groenten, volle granen, 'gezonde' vetten (zoals olijfolie, noten, vis) en magere eiwitten veel gezondheidsvoordelen zal opleveren, maar zo'n dieet kan ook het geheugen verbeteren. Voor de gezondheid van de hersenen, hoewel, het is niet alleen wat je eet, het is ook wat je don ' t eten. De volgende voedingstips helpen je hersenkracht te vergroten en het risico op dementie te verminderen:

Koop je omega-3 vetzuren. Onderzoek toont aan dat omega-3-vetzuren bijzonder gunstig zijn voor de gezondheid van de hersenen. Vis is een bijzonder rijke bron van omega-3, vooral "vette vis" in koud water, zoals zalm, tonijn, heilbot, forel, makreel, sardines en haring.

Als je geen fan bent van zeevruchten, overweeg dan niet-visbronnen van omega-3 vetzuren zoals zeewier, walnoten, gemalen lijnzaad, lijnzaadolie, winterpompoen, nier- en pintobonen, spinazie, broccoli, pompoenpitten en sojabonen.

Beperk calorieën en verzadigd vet. Onderzoek toont aan dat diëten met veel verzadigd vet (van bronnen zoals rood vlees, volle melk, boter, kaas, room en ijs) uw risico op dementie verhogen en de concentratie en het geheugen verminderen.

Eet meer groenten en fruit. Produce zit boordevol antioxidanten, stoffen die je hersencellen beschermen tegen schade. Kleurrijke groenten en fruit zijn bijzonder goede bronnen van superfoods met antioxidanten.

Drink groene thee. Groene thee bevat polyfenolen, krachtige antioxidanten die beschermen tegen vrije radicalen die hersencellen kunnen beschadigen. Naast vele andere voordelen kan regelmatige consumptie van groene thee het geheugen en de mentale alertheid verbeteren en de veroudering van de hersenen vertragen.

Drink met mate wijn (of druivensap). Het onder controle houden van uw alcoholgebruik is de sleutel, aangezien alcohol hersencellen doodt. Maar met mate (ongeveer 1 glas per dag voor vrouwen; 2 voor mannen), kan alcohol het geheugen en de cognitie daadwerkelijk verbeteren. Rode wijn lijkt de beste optie, omdat het rijk is aan resveratrol, een flavonoïde die de bloedstroom in de hersenen stimuleert en het risico op de ziekte van Alzheimer vermindert. Andere resveratrol-verpakte opties zijn druivensap, cranberrysap, verse druiven en bessen en pinda's.µ

Alcohol heeft neurotoxische effecten op de hersenen, waaronder het verminderen van de geheugenprestaties. Af en toe matig drinken is geen probleem, maar binge-drinken kan je hippocampus beschadigen, een belangrijk deel van je hersenen dat verband houdt met het geheugen.

Cacao bevat veel antioxidanten die de geheugenprestaties kunnen helpen verbeteren. Zorg ervoor dat je pure chocolade kiest met 70% cacao of hoger, zodat je een geconcentreerde dosis antioxidanten krijgt.

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die regelmatig veel toegevoegde suiker consumeren, slechtere herinneringen en lagere hersenvolumes hebben dan mensen die minder suiker consumeren.

Net als toegevoegde suiker leiden geraffineerde koolhydraten tot een piek in de bloedsuikerspiegel, die na verloop van tijd uw hersenen kunnen beschadigen. Diëten met veel geraffineerde koolhydraten zijn in verband gebracht met dementie, cognitieve achteruitgang en verminderde hersenfunctie.