5 hacks om beter te onthouden.

04-02-2024

Leestijd '4


Bram Van Geert - Redacteur & CEO Goals and Habits

Heb je ooit iemand begroet met de verkeerde naam en jezelf afgevraagd of je geheugen wellicht de lunch heeft gemist? Of ben je ooit vergeten waar je auto geparkeerd stond, waardoor je eindigde als een verdwaalde ziel die ronddwaalde in de parkeergarage? Geen zorgen, je bent niet alleen! Het menselijk brein kan soms een beetje kieskeurig zijn over welke informatie het wil onthouden en welke niet. Gelukkig zijn er enkele trucjes die je kunt gebruiken om je geheugen een handje te helpen.

goed geheugen
goed geheugen

1. Visualiseer voor een beter geheugen

Visualisatie is als superheldencape voor je brein, waardoor saaie info verandert in een blockbuster in je hoofd. Bij visualiseren doet niet alleen de visuele cortex een dansje; emoties en associaties feesten gezellig mee. Deze breinparty creëert keiharde neurale connecties, waardoor info blijft plakken als je favoriete nummer.

Wat is het geheime ingrediënt? Emoties. Info visualiseren met een vleugje gevoel stempelt het als VIP in je geheugenbank. En wie houdt er niet van een goede emotionele connectie, toch?

2. Gebruik acroniemen en ezelsbruggetjes om beter te onthouden

Acroniemen en ezelsbruggetjes zijn als de rocksterren van je geheugen. Ze pakken complexe info, knallen er een catchy afkorting of zin uit, en voilà - je onthoudt het! Met een mix van herhaling, ritme, en een vleugje creativiteit versterken ze die grijze massa van ons. Het beste deel? Ze brengen de fun in leren. Humor en creatieve twists maken het niet alleen makkelijker, maar ook veel leuker. En omdat ze dienen als handige geheugenankers, heb je die info altijd paraat.

3. Train je geheugen in verschillende contexten

Het brein knoopt info vast aan de omgeving waarin je het leert. Dus, als je dat op verschillende plekken doet, maak je een soort geheugencollage. Waarom werkt dit? Omdat elke omgeving verschillende prikkels geeft. Denk aan het verschil tussen je chillbank en dat hippe koffietentje. Je hersenen registreren die prikkels en gebruiken ze als een soort 'geheugen-Tinder' bij het oproepen van info.

Flexibiliteit is de gamechanger. Als je in diverse settings leert, wordt je brein minder kieskeurig en kan het de info overal terughalen. Je creëert als het ware een GPS voor je geheugen.

Diepere verwerking? Check! Als je brein zich aanpast aan verschillende omgevingen, duikt het dieper in de info. Het is niet langer 'Oh ja, dat was in de stille bieb', maar eerder 'Aha, dat was tijdens die toffe workshop!'

4. Koppel je leerstof aan bekende zaken.

Het is als het verbinden van mentale punten, waardoor info soepeler en steviger blijft hangen. Emoties spelen de hoofdrol, want door te linken aan bekende elementen maken we herinneringen sterker. En guess what? Het vereenvoudigt de boel ook nog eens. Ruimtelijk geheugen? Check! Persoonlijke relevantie? Double check! Kortom, het is als het leggen van een geheugenspoor waarop info moeiteloos reist en feestelijk wordt opgeslagen.

5. Implementeer een gezonde levensstijl 

In essentie vormen voldoende slaap, regelmatige lichaamsbeweging en een gebalanceerd dieet de gouden driehoek voor een optimaal functionerend brein. Dus, investeer in deze gezonde gewoonten en zie hoe je geheugen straalt als nooit tevoren.