Verminder jouw angsten zo

Leestijd 4'


Er is geen mens die gespaard blijft van angst. Hoogtevrees, spreekangst, sociale angst, onzelfzekerheid, angst voor onwetendheid, angst voor succes, angst voor spinnen,... 

Deze angsten volledig elimineren is niet onmogelijk maar vraagt heel veel tijd, energie en het nodige graafwerk bij jezelf.  

Wat makkelijker is : je angsten verminderen. En dit is eenvoudiger dan je zelf denkt. Sterker nog, je wéét waarschijnlijk al een deel dat je kan doen om je angsten te verminderen. 
Een goede gezondheid is een belangrijke factor die bepaalt hoe groot je angsten zullen zijn. 

Lichamelijk 

Zoals je weet hangen ons lichaam en onze geest nauw samen. De eerste stap om je angsten te verminderen is door jezelf goed verzorgen. 

Voeding 

Bij een optimale gezondheid hoort een goed dieet, dat weten we allemaal. Maar wist je ook dat voeding angsten kan opwekken of dat een goed eetpatroon ervoor kan zorgen dat je minder angstig bent? 

Zo kunnen alcohol, cafeïne en suiker ons de indruk geven dat ze ons maatje zijn en we ze kunnen inzetten op slechte momenten. Maar eigenlijk zorgen ze ervoor dat we ons op termijn minder goed voelen voelen en maken ze ons angstig .  Als je dus een slechte periode hebt of veel stress ervaart kan je deze dus beter even aan de kant schuiven. 

Ook water speelt een grote rol. Niet alleen voor het funcitoneren van ons lichaam maar zeker voor onze geest! Jezelf niet genoeg hydrateren kan ook zorgen voor een toename in angst. 

Je zal zelf heus het verschil al ervaren hebben wat voeding met onze geest doet. 
Als avondmaal met kip, broccoli en volkoren pasta of een pizza met nadien een dame blanche. 
Bij de kip zal je  helderder blijven en dus beter met angst kunnen omgaan.
Bij het 2de avondmaal zal je lichaam er langer over doen om het voedsel te verteren waardoor je moe wordt. Én je bloedsuikerspiegel zal stijgen. 
In dit artikel wordt de link tussen angsten en suikers uitgelegd. 

Asperges, blauwe bessen, zalm, kalkoen, avocado, yoghurt en spinazie zijn een prima hulpmiddel om angsten tegen te gaan. 

Sport 

Als we sport horen denken we aan Endorfines.  Het zijn onze natuurlijke pijnstillers, reguleren onze gemoedstoestand en zorgen voor een kalme geest.

Ook zijn er verschillende studies die aantonen dat door het beoefenen van  sport, cortisol wordt uitgeput. En dat is fantastisch nieuws als je weet dat cortisol het hormoon is van onze stres. 

Slaap 

Tijdens onze slaap herstelt ons lichaam en geest.  Een gemiddeld volwassen persoon heeft tussen de 7u en 9u nodig. Hierover verschijnt binnenkort een artikel. 

Mentaal 

Accepteer je angst

Dit is wellicht de belangrijkste. Als je je angst niet aanvaardt en je blijft jezelf de vraag stellen "waarom heb ik hier toch angst voor?" Zal je in cirkeltjes blijven draaien. 
Aanvaard je angst en stel jezel de vraag "wat kan ik hieraan doen?" 

Mediteer / beoefen mindfullness

Lees hier het artikel waarom iedereen zou moeten mediteren. 

Plan regelmatig een dagje natuur in 

Wanneer je tijd doorbrengt in de natuur, geef je je lichaam en geest een pauze van alle drukte. 

Praat met iemand over je angst 

Door je gevoelens op te kroppen, kunnen deze vergroten. Praat met een vriend, vriendin of familielid zodat je er niet alleen voor staat. Door hierover te ventileren merk je in de meeste gevallen een directe opluchting. 

Je kan ook met jezelf praten met behulp van een dagboek. Door je gedachten neer te pennen kan je de angsten van je "afschrijven" en redeneer je vaak beter. 

Beoefen dankbaarheid 

Door dagelijks na te denken over dingen waar je dankbaar voor bent geef je signaal aan je onderbewustzijn dat je gelukkig bent. En hoe gelukkiger, hoe minder angst! 

Pas truckjes toe op de moment dat je angst ervaart

  • Herkader je gedachten: Probeer iets positief in deze situatie te zien. Dit kan zo eenvoudig zijn als "hoe meer ervaringen ik hiermee heb hoe meer ik eruit kan leren"
  • Adem diep in en uit

  • Steek humor in de situatie. Lachen en angstig zijn tegelijk is zéér moeilijk

  • Gebruik je lichaam : plaats je lichaam in een houding zoals je zou doen als je kalm of opgewonden bent. 
    Probeer je armen maar eens in de lucht te steken, naar het plafond te kijken en je slecht te voelen. 

  • Aanvaard dat je niet over alles controle hebt. Stel jezelf de vraag is dit écht zo erg dan dat ik denk?

  • Geef jezelf de opmerking dat jij je gedachten niet bent. Je hersenen proberen constant spelletjes met je te spelen. 
  • Pas de 3-3-3 regel toe. Kijk rond je er benoem 3 dingen, 3 geluiden en beweeg 3 lichaamsdelen.


Ontdek onze 
ONLINE TRAINING


Lees hierna...


Will Smith beschrijft angst als de beste. Als je erin slaagt om deze overtuiging van hem over te nemen, ga je een angstvrij leven tegemoed!

"Fear is not real. The only place that fear can exist is in our thoughts of the future. It's a product of our imagination. Do not misunderstand me. Danger is very real. But fear is a choice."