Gamen voor een betere mentale gezondheid!

Leestijd 4'


Voor lange tijd hebben we videogames geassocieerd met iets negatiefs. Ze zouden nadelige gevolgen hebben op onze ontwikkeling, onze mentale en fysieke gezondheid. Dan is er nog de discussie of games al dan niet invloed zouden hebben op het gedrag van de gamer. De liefhebbers van gewelddadige games krijgen vaak kritiek dat dit invloed zou kunnen hebben op hun karakter in de realiteit.

Verder is verslaving veelbesproken als men het heeft over games. Midden 2018 herzag de wereld gezondheidsorganisatie (WGO) zijn classificatie van internationale ziektes (ICD-11). De gameverslaving werd hieraan toegevoegd. 

MAAR, ondanks deze zaken begint er meer en meer onderzoek te lopen naar de positieve gevolgen van gamen. 

Cognitief

Verbetering in redeneren en stress

Gamen is heel stimulerend. En deze stimulans bereikt bijna alle delen in ons brein. Je bent verplicht om tot -een al dan niet- hoog gehalte na te denken en je versterkt de ontwikkeling van de motorische vaardigheden. 

Eender welk spel je speelt, je zal je hersenen gebruiken.  Hoe hoger de intensiteit en complexiteit van het spelletje hoe groter je analyse, gedachten en strategieën moeten zijn. Je leert hierbij omgaan met stress en je leert redeneren. Je brein zal zichzelf met andere woorden in zijn verschillende zones verbeteren. 

Wanneer je bijvoorbeeld blackjack speelt moet je overwegen of het nemen van een extra kaart goed is of niet. In een video game moet de speler nadenken over wat de volgende actie is die voordelen kan bieden en in het achterhoofd houden wat het einddoel is van het spel. Dit is bijvoorbeeld een goede leerschool voor ondernemers die een bedrijf willen runnen voor lange tijd.  

Sneller brein

Ook kan de reactietijd en dus de snelheid van denken verbeteren wanneer je gamed. Snel reageren is bij veel games een must. 

Beter geheugen

Een game stelt je geheugen vaak op de proef. Je moet informatie verzamelen en onthouden. Denk aan locaties, dingen om op te rapen en andere zaken. Bij kaartspellen is het bijvoorbeeld handig om kaarten te onthouden die reeds gespeeld zijn.

Aandacht en focus

Gamen heeft een grote invloed op de aandachtsspanne. In een game zijn er vaak kleine details die al dan niet belangrijk zijn. Je leert dus belangrijke van onbelangrijke informatie te filteren. Een speler leert wanneer hij moet wachten of wanneer hij actie moet ondernemen in bepaalde situaties.  

Gamen als ondersteuning voor mentale ziektes

Wanneer gamen wordt gecombineerd met andere methoden of medicatie zou dit goede resultaten opleveren. Dit zou werken voor mensen die leiden aan angststoornissen, depressie, antisociaal gedrag, ADHD en PTSD. 

Videogames zouden hierbij worden gebruikt op therapeutisch gebied. Door te gamen ontstaat er een goede structurele verandering in het brein die onze stress verlaagt. Ook zouden mensen zich makkelijker kunnen uiten. Een therapie beginnen met een potje gamen is dus niet zo'n slecht idee.  

Gamen kan sociaal zijn

Als je denkt dat gamen asociaal is denk je mis. De meeste games hebben tegenwoordig een chatbox of intercom. Dit is soms zelfs een hulp voor mensen die moeite hebben om sociale contacten te leggen. Gamen is voor deze mensen dus een hulpmiddel om vrienden te maken door het delen van dezelfde interesses. 

Meer discipline

Gamen kan zelfs je discipline bijschaven. Stel je voor dat je maar niet tot een volgend level raakt. Je zal er alles aan doen om dit toch te halen. Soms met een beetje frustratie maar je zal terugkomen met goede moed! 

Conclusie

Gamen heeft een invloed op verschillende dingen; het brein verbeteren,  betere cognitieve prestaties en het ontwikkelen van strategieën. Het heeft ook een impact op situaties in ons dagelijkse leven. 

Ieder mens is anders dus is het belangrijk om een game te kiezen dat bij je past. Er zijn mensen die ontspannen worden van een potje schaken terwijl anderen hier zot van worden en vice verca. De bedoeling van de game is dat het ontspannend werkt! 

Ontdek onze
ONLINE TRAINING


Lees hierna...