Het belang van zon op ons lichaam

Leestijd 5'

KerstKerst

Als we denken aan blootstelling aan de zon denken we vaak negatief. Zon zorgt voor kanker, zon is slecht. En hier is uiteraard geen discussie over. Zon kán zorgen voor kanker en de ultraviolette stralen zijn wel degelijk schadelijk. Maar de zon volledig vermijden is ook geen goed idee! Deze voordelen kan je halen uit de zon. 

  • Langere levensduur
  • Betere nachtrust (wat lijdt tot een betere gezondheid) 
  • Sterkere botten 
  • Beter humeur (serotonine)
  • Een gezonder immuunsysteem
  • Verminderd kans op obesitas
  • Betere bloeddruk

Vitamine D

Het grootste voordeel van de zon is zoals je allicht weet vitamine D. Deze zorgt voor een betere opname aan calcium die op zijn beurt helpt bij het zorgen voor sterkere botten. Vitamine D zorgt ook voor een beter immuunsysteem en is goed voor onze bloedcellen.

Vitamine D maken we niet aan via het licht van de zon, maar via de ultraviolette-B-straling (uv-B) die van de zon afkomt. Deze lichtgolven activeren het stofje 7-dehydrocholesterol in onze huid, dat vervolgens wordt omgezet in vitamine D.

Om vitamine D uit onze zon te halen moeten we ons dus blootstellen aan de zon. 
Wat je moet weten alvorens je in de zon ligt te baden : 

  • Laatste studies tonen aan dat iedere dag kort tijdig (15 min) een blootstelling aan de zon zonder bescherming gezond zou zijn.   
  • Heel belangrijk is dat je niet verbrand. Zelfs geen klein beetje. Wanneer dit gebeurd worden de voordelen van de blootstelling direct teniet gedaan door de nadelen die veel groter zijn.  
  • Een raam tussen de zon en je huid zorgt voor een filter, je hebt dus echt direct contact nodig. (Pas op: UVB wordt volledig tegengehouden door glas maar UVA gaat er voor 50% door, waardoor je wel kan verbranden) 
  • UVB licht bereikt ook ons lichaam in de schaduw. De intensiteit is weliswaar minder en dus de aanmaak aan vitamine D ook. 
  • Hoe meer contact met het lichaam hoe beter. 
  • In België staat de zon van oktober tot maart te laag. De UV-stralen hebben daardoor niet de juiste golflengte om in onze huid vitamine D te kunnen maken.  

De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine D bedraagt tussen de 400 en 800 IU of 10 tot 20 microgram. Hoewel andere studies beweren dat een hogere inname (1000 tot 4000 IU)  nodig is om optimale bloedwaarden te hebben.

Optimale bloedwaarden worden als voldoende beschouwd wanneer ze boven 20ng/ml (50nmol/l) zijn.  Maar zoals hierboven wordt vermeld, zijn er studies die beweren dat we minstens 30ng (75nmol/l) nodig hebben. 
Deze waarden kom je te weten als je je bloed laat onderzoeken. 

30 minuten zon op een zomermiddag in België resulteert in zo'n 10 000 tot 20 000 IU. 
(Mensen met een donkere huid nemen minder vitamine D op dan blanke mensen.  Vandaar deze breedte.)
Dit is dus een pak meer dan de aanbevolen hoeveelheid. Aangezien de meesten onder ons zich beter voelen in de zomer hebben we bij Goals and Habits meer vertrouwen in de laatste studies, die een hogere inname aanraden. 

Daglicht 

Naast de voordelen van de ultraviolette B stralen die de zon ons biedt, biedt de zon ons daglicht. En dit daglicht hebben we nodig voor onze biologische klok én om ons goed te voelen. 

Serotonine

Laten we beginnen met de neurotransmitter Serotonine. 
Serotonine zorgt voor een goede stemming en een kalm en gefocust gevoel. 

Melatonine 

Ook produceert Serotonine het hormoon Melatonine dat op zijn beurt zorgt dat we moe worden. 
Bij de aanwezigheid van licht wordt de productie van Melatonine geremd. Neemt de blootstelling aan licht af, dan komt de natuurlijke productie van melatonine weer op gang. Voor het lichaam is dit het signaal om de dag-activiteiten te verminderen en zich voor te bereiden op de nacht.

Serotonine wordt onder andere aangemaakt door daglicht... 
Hoe meer daglicht, hoe meer Serotonine, hoe meer Melatonine we kunnen produceren om beter te slapen en hoe gelukkiger we dus zijn! It's that simple!  

Een tekort aan daglicht? 

Voor zover onze zoektocht bestaat er niet zoiets als een "aan te bevelen aantal uren daglicht". 
Dit is ook zeer moeilijk om te specificeren aangezien er verschillende sterktes in daglicht zijn. 
Hierbij een kort overzichtje : 

Zonlicht 100000 - 130000 lux
Daglicht (indirect zonlicht) 10000 - 20000 lux
Bewolkte dag 1000 lux
Donkere schemering 1 lux
Volle maan 0,1 lux 

Wanneer je op een mooie klare dag in het zonnetje loopt wordt je dus plots veel meer blootgesteld aan licht dan op een bewolkte dag. 

Voel je je een periode iets somberder, stel jezelf dan de vraag of je voldoende wordt blootgesteld aan daglicht. Zo niet, zoek dan meer daglicht op! Indien dit niet mogelijk is kan je je verhelpen met "licht therapie". 

Ontdek onze
 ONLINE TRAINING


Lees hierna...