3 ademhalingsoefeningen voor meer energie

Leestijd 4'


Ben je vaak moe gedurende de dag of heb je het moeilijk om de hele dag helder te blijven? Dan zijn er meerdere oorzaken mogelijk. Als eerste denk je waarschijnlijk aan slaap en nadien aan stress of verkeerde voeding. Maar wat misschien wel de grootste oorzaak is wordt vaak vergeten! Je ademhaling. 

Belang van je ademhaling

Wanneer je op een slechte manier ademt, ontneem je jezelf van energie. Dit kan ervoor zorgen dat je je moe of ongeïnspireerd voelt. Een goede ademhaling daarentegen helpt het zuurstof- en kooldioxidegehalte in je bloed in evenwicht te houden. Dit is essentieel voor energie en mentale alertheid. Een ondiepe ademhaling leidt tot een onbalans in zuurstof- en kooldioxidegehalte waardoor er niet genoeg zuurstof door je lichaam circuleert.

Ontdek onze 
ONLINE TRAINING

Patiënten met een chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) zouden een onregelmatig ademhalingsritme hebben, wat hun zuurstofniveaus negatief beïnvloedt. Hun toestand kan simpelweg verbeteren door ademhalingsoefeningen te doen. 

Om je lichaam goed te laten functioneren hebben de meeste van de 30 biljoen cellen in ons lichaam zuurstof nodig om voldoende energie te produceren. Niet onbelangrijk dus om hier voldoende aandacht aan te besteden. 

Hoe je cellen energie aanmaken

Cellen zijn verantwoordelijk voor de productie van adenosinetrifosfaat (ATP).  De cellen nemen energie van zuurstof en voedingsstoffen (suiker/glucose) en zetten ze om in ATP via een proces genaamd cellulaire ademhaling. Door ademhalingsoefeningen te doen verbetert de zuurstofopname en functioneren de cellen op de best mogelijke manier. En wanneer je cellen meer energie krijgen voel je je beter, denk je en presteer je beter. 

Ademhalingsoefeningen 

Deze ademhalingsoefeningen zorgen ervoor dat je cellen voldoende energie krijgen zodat jij er energieker van wordt! 

Oefening 1 : Wim Hof techniek 

  • Zit comfortabel. Zorg ervoor dat je bij inademing heel diep inademt. Uitademen doe je kort en krachtig.  Doe dit 30 keer.
  • Daarna adem je nog één keer diep in en adem je zacht uit. Houd nu je adem in tot het oncomfortabel wordt. 
  • Herhaal deze stap 3 keer 

De ademhaling

Begeleide oefening

Oefening 2 : afwisselende neusademhaling

Bij deze oefening is het de bedoeling dat je afwisselend ademhaalt langs beide neusgaten.
Duw één neusgat dicht en adem 5 seconden langzaam in door het andere. Duw vervolgens je andere neusgat dicht en adem uit langs je andere neusgat. Adem terug in langs ditzelfde neusgat en herhaal dit proces voor minstens 6 rondjes. 

Oefening 3 : Ujiayi Pranayama  / Ocean breath 

Hierbij creëer je een lange ademhaling waarbij je het geluid van de oceaan nabootst. 

  • Zit comfortabel, adem in langs de neus met je mond dicht.
  • Adem uit met een gesloten mond waarbij je een "hah" geluid creëert wanneer je mond open zou zijn. 
  • Herhaal dit minstens 10 keer 

Er wordt vaak gezegd at het geluid trekt op dat van Darth Vader. 

Kies 1 van deze oefeningen en beoefen ze dagelijks. Indien je je niet energieker voelt probeer dan een andere oefening. 


AAN TE RADEN