De beste meditatietechniek

Leestijd 4'


Als dit niet de eerste keer is dat je onze site bezoekt dan weet je dat wij een grote voorstander zijn van meditatie. Duizenden studies bewijzen keer op keer hoe meditatie ons positief beïnvloedt. In ons artikel waarom iedereen zou moeten mediteren vind je vele voordelen van meditatie. Echter waar we jullie tot op heden van hebben onthouden is de techniek om mediteren te beoefenen! 

Ontdek onze 
ONLINE TRAINING 

Bewustzijn

Online vind je 101 soorten meditatietechnieken waarbij ieder van hen eigen voordelen heeft.  Wat wij echter opmerken is dat het woord "meditatie" niet altijd in de juiste context wordt gebruikt. Zo is visualisatie is visualisatie, geen meditatie. Ditzelfde geld voor affirmaties en wanneer je je bijvoorbeeld focust op een object spreken we ook niet over meditatie. Laat ons duidelijk zijn, wij geloven in alle deze technieken maar vinden het woord "meditatie" misplaatst. De resultaten van dergelijke technieken kunnen ook  worden behaald door andere technieken. Zo kan je sporten om je hoofd leeg te laten of je focus trainen met verschillende apps. 

Wil je echter van de kernvoordelen van meditatie profiteren dan is er maar één echte manier van mediteren. En die is met één woord uit te leggen. Bewustzijn. Er bestaat geen alternatief om actief je bewustzijn te vergroten dan meditatie. Bij een visualisatie meditatie ben je je niet bewust van al je emoties, gedachten en gevoelens. Het enige wat je doet is je focussen op iets. Dit geldt voor veel van de andere technieken zoals affirmaties of ademhalingsoefeningen. 

Meditatie is onze ogen is dus bewustzijn. Om bewustzijn te trainen hoef je dan ook niet noodzakelijk in kleermakerszit te gaan zitten. Je kan zelfs wandelend mediteren als je dat wil. 

Wat is bewustzijn?

Denk jij dat je weet wat bewustzijn betekent? Goed! 

Denk je dat je niet weet wat bewustzijn betekend? Stel jezelf dan volgende vraag : Weet je dat je niet weet wat bewustzijn betekend? Ja? Dan ben je je hiervan bewust.

Bekijk je bewustzijn als iets dat steeds in je zit.  Het is er steeds, maar je ziet het niet altijd. De meesten onder ons ervaren het gros hun tijd IN bewustzijn. Om dit te verduidelijken; 

Beschouw je bewustheid als een rivier. Wanneer je de rivier vanop afstand ziet kan je genieten hoe mooi hij is, of observeren hoe krachtig en woelig die is. Stel je je voor dat je in plaats van de rivier ziet, in de rivier belandt. Plots zie je de rivier niet meer, en hoop je dat ze niet te woelig en krachtig is, ander bestaat de kans dat je verdrinkt. 

Om de rivier vanop afstand te zien zodat je van het zicht kan genieten, zal je alles wat je doet, ervaart en denkt voortaan simpelweg aanvaarden. Dit is de truck om je bewustzijn op te merken. 

Misvatting van meditatie

Meditatie zorgt ervoor dat slechte dingen worden verbannen uit je leven

Ga je ervan uit dat meditatie je van angst of stress kan verhelpen, dan zal je deze mentaliteit moeten veranderen. 

Door geen angst meer te willen ervaren, concentreer je je nog meer op deze angst. Hierdoor wordt deze enkel groter en groter. De meditatie kan er dan zelfs voor zorgen dat je angst groter wordt in plaats van verdwijnt! De kunst is om alles te laten gebeuren zoals het komt, aanvaard het en ben je je bewust van wat het doet met je lichaam en gedachten zonder hier verdere aandacht aan te geven.  

Pas wanneer je slechte dingen aanvaard zonder ze te blokkeren kan je hiermee omgaan. 

Door meditatie voelen we ons goed

Meditatie draait niet om ons goed te voelen of om in hogere sferen te komen. Ook al gaat dit vaak gepaard, dit mag niet je verwachting zijn. In feite mag je bij meditatie nooit verwachtingen hebben.  Meditatie hoeft je zelfs geen goed gevoel te geven! Het enige wat van belang is, is om te aanvaarden en om waar te nemen. Dat is alles wat telt! 

Wanneer je de verwachting hebt dat meditatie je een beter gevoel zal geven als je bijvoorbeeld stress ervaart zal dit je stress verergeren. Je focust je zo hard op het laten verdwijnen van deze stress dat je gefrustreerd zal raken wanneer dit niet lukt. De focus ligt op de stress waardoor je ze groter maakt.  

Meditatie stap voor stap

Getrainde beoefenaars van meditatie zijn zich tijdens een sessie van alles bewust. Ademhaling, emoties, geluiden, gedachten,... Dit is een hele kunst want van zodra niet getrainde personen één van deze dingen ervaren, hechten ze zich hier meestal aan vast. Ze bekijken ze niet vanop afstand. Dit kan bijvoorbeeld geïllustreerd worden met pijn; getrainde beoefenaars zijn zich bewust van de pijn, maar zullen hier niet dieper op ingaan. "Verdomme, ik wil deze pijn niet, dit doet zo'n pijn!, Laat het alsjeblief zo snel mogelijk overgaan,..." zijn gedachten die ze niet hebben. 

Deze vorm van bewustzijn moeten we opbouwen, stukje voor stukje.

Word je bewust van één ding

Zoal reeds vernoemd is bewustzijn steeds bij ons. Je eerste taak is om deze bewustzijn te herkennen. Wanneer je nooit tevoren gemediteerd hebt kan je bijvoorbeeld mediteren op geluid of op gevoel. Ben je bijvoorbeeld bewust van het gevoel in je handen, je voeten of buik. Wanneer je mediteert op geluid ben je je bewust van het repetitieve geluiden. 

Op deze manier leer je bewustzijn te herkennen.

Ben je bewust wat er na de bewustzijn gebeurd

Van zodra je weet wanneer bewustzijn optreedt, vraag je je af wat dit met je doet. Ga je gedachten creëren, ben je soms afgeleid door iets anders,...?

Wanneer je reageert op het zoeken van bewustzijn wil dit zeggen dat je te veel doet. Je bent je bewust maar koppelt dit aan een ander gevoel of gedachte waardoor je terug in de rivier beland. Dit is volkomen normaal en zal blijven gebeuren, maak je er niet druk om. 

Observeer je hele bewustzijn

Wanneer er een reactie komt bij het spotten van dit bewustzijn, zal je je ook hier bewust van zijn. Op deze manier klim je terug uit de rivier waardoor je alles vanop een afstand kan blijven bekijken. Je observeert nu alles vanop afstand. Alles wat je denkt, voelt, ruikt,.. ervaar je zonder meer. DIT is meditatie!  Hoe langer je mediteert, hoe sterker je hierin wordt en hoe rapper je zal aanvaarden zonder er enige aandacht aan te geven. 

Indien je nog niet helemaal mee bent raden we je aan om onderstaand filmpje te bekijken. Bewustzijn is heel simpel maar niet makkelijk om uit te leggen. Hier wordt dit heel goed onder woorden gebracht. 


AAN TE RADEN