6 voordelen van intermittend fasting

Leestijd 3'

Je hebt er misschien wel al eens van gehoord. Intermittend fasting. Letterlijk : afwisselend vasten. Vasten wordt niet langer gezien als iets religieus maar als een methode die bijzonder goede effecten heeft op ons lichaam. Meer en meer wordt het onderzocht door de wetenschap. Zo kreeg in 2016 Yoshinori Ohsumi een nobel prijs voor het ontdekken van autofagie. Dit is een proces dat je lichaam reinigt en op gang komt wanneer je langer dan vierentwintig uur niet eet. Maar geen paniek! Je hoeft niet noodzakelijk vierentwintig uur niet te eten om voordelen te ervaren. Na twaalf uur starten de eerste positieve reacties van ons lichaam.

Ontdek onze 
ONLINE TRAINING 

Wat is intermittend fasting

Bij intermittend fasting eet je gedurende een periode niks. Deze periode kan variëren van 12 uur tot wel 5 dagen. Er zijn dus verschillende methodes die elk op zijn beurt gezondheidsvoordelen hebben. De meest gebruikelijke is diegene waarbij je een periode van 16 uur per dag niet eet. Dit is de methode die we je vandaag even toelichten.

Je eet gedurende een tijdsblok van acht uur. De andere uren mag je geen calorieën nuttigen. Koffie of thee is geen probleem. Heb je bijvoorbeeld een avondmaal om acht uur s'avonds genuttigd, dan mag je de volgende dag om twaalf uur terug eten. Dit is dan ook hoe de meesten het doen; het ontbijt overslaan. In ons artikel slaan we beter ons ontbijt over  doorbreken we de mythe dat dit de belangrijkste maaltijd van de dag is. 

Verder zijn er geen regels, je kan gewoon eten wat je voordien ook deed. 

Wat gebeurt er in ons lichaam

Door het eten van voedsel krijg je energie. Wanneer het voedsel wordt verwerkt in ons lichaam zorgt het hormoon insuline ervoor dat glucose onze cellen bereikt. Deze glucose wordt direct gebruikt of wordt opgeslagen. Wanneer je geen koolhydraten of suiker eet, wordt de productie van insuline verminderd. In dit geval gebruikt je lichaam de opgeslagen glucose. Wanneer na gemiddeld twaalf uur vasten ook deze voorraad op is, gaat het lichaam vet omzetten in energie.

Het lichaam treed nu in een metabole toestand genaamd ketose. Hierbij verbrand je dus vet. Een deel van dit vet wordt gebruikt door de lever om ketonen te produceren. In plaats van glucose geven deze ketonen alternatieve energie aan je brein en organen.

Wat zijn de voordelen 

1. Je vermagert

Wanneer je begint met deze vorm van vasten, is de kans groot dat je wat kilo's kwijt speelt. Dit komt simpelweg omdat je minder eet per dag.  Wanneer je stopt met het vasten is de kans wel reëel dat je terug bijkomt.

2. Je leeft langer 

Uit onderzoek blijkt dat intermittent fasting de gezondheid van het zenuwstelsel kan verlengen en dat het bepaalde eiwitten kan activeren die betrokken zijn bij de levensduur.

Een muizenstudie toont aan dat vasten de stamcellen prikkels geeft om weefsels te verjongen. Dit vermogen is het resultaat van het verbranden van ketonen (vetzuren) in plaats van koolhydraten.

3. Je vermindert de kans op diabetes type 2

Diabetes type 2 wordt gezien als de pandemie die de volksgezondheid in de 21ste eeuw ernstig zal bedreigen. 1,5 miljoen mensen sterven jaarlijks aan de gevolgen van diabetes type 2. Niet onbelangrijk om je hierop voor te bereiden. 

Diabetes type 2 ontstaat door verhoogde bloedsuikers en een verhoogde insulineweerstand. Door intermittent fasting toe te passen verlaag je zowel de bloedsuikers als de insulineweerstand en verminder je de kans op diabetes.

4. Je verlaagt de kans op hart- en vaatziekten

Een hoge bloeddruk, een verhoogde LDL-cholesterol, verhoogde triglyceriden, verhoogde inflammatie en verhoogde bloedsuikers hebben met elkaar gemeen dat ze het risico op hart- en vaatziekten verhogen.

Met intermittent fasting is het mogelijk om deze risicofactoren naar beneden te brengen.

5. Je verbetert de hersenfunctie

De groei van nieuwe zenuwcellen wordt bevordert, wat goed is voor de hersenfunctie. Ook stimuleert intermittent fasting de aanmaak van BDNF (Brain-derived neurotrophic factor). BDNF is belangrijk voor de vorming van nieuwe synapsen en van belang voor het geheugen en leerprocessen. 

Ketonen zijn trouwens ook verantwoordelijk voor een helderder brein en zorgen voor een betere gemoedstoestand.  

6. Je zorgt voor meer uithoudingsvermogen en sneller herstel

Het menselijk groeihormoon (HGH) kan tot 2000% toenemen door te vasten. Een toename van HGH geeft je een groter uithoudingsvermogen en een sneller herstel van je spieren na een training.

In tegenstellingen wat velen denken kan intermittend fasting je meer kracht en spieren bezorgen. De angst dat je al spiermassa verliest als je aantal uren niets eet is niet terecht. Je lichaam zal altijd eerst vetmassa verbranden alvorens het spieren verbrand. En tenzij je een vetpercentage hebt van 2% hoef je je hier dus geen zorgen in te maken. 

Conclusie

Als je kijkt naar de voordelen van intermittent fasting lijkt het ons verstandig om dit een kans te geven! Ieder lichaam is anders dus experimenteren is de boodschap. Als je gewoon bent om vaak te eten, begin dan met een periode van 12 uur en bouw op tot 16 uur. Zo kan je lichaam en je geest even aanpassen aan deze nieuwe levensstijl.


AAN TE RADEN