Een betere stemming met L-Tryptofaan 

 Leestijd 3'


Wanneer je je somber en ongelukkig voelt zal het serotonine-gehalte in je hersenen niet hoog zijn. Deze serotonine is namelijk de neurotransmitter die je geluk bepaald. Om de aanmaak hiervan te stimuleren kunnen we verschillende dingen doen. (Zie zo zorg je voor meer serotonine in je lichaam.) Één daarvan is de opname aan L-Tryptofaan verhogen. 

Tryptofaan is een essentieel aminozuur, wat wil zeggen dat het niet door het lichaam wordt gevormd. Het moet dus worden opgenomen via de voeding. Door onze voeding bewust te kiezen kunnen we op deze manier meer L-Tryptofaan innemen. En dat heeft invloed heeft op je stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust. 

Ontdek onze 
ONLINE TRAINING

Betere slaap 

De onrustige slaper die ieder uur van de nacht op z'n klok kijkt heeft het meeste baat bij het eten/innemen van L-Tryptofaan.  Dit aminozuur zorgt namelijk voor een stabielere nachtrust. Tryptofaan wordt omgezet in 5 HTP die op zijn beurt wordt omgezet in serotonine. En serotonine is de neurotransmitter die het hormoon melatonine maakt. Zoals je waarschijnlijk wel weet zorgt dit hormoon voor een goede nachtrust. Hoe meer Tryptofaan, hoe beter de nachtrust dus. 

L-Tryptofaan ⇒ 5HTP ⇒ Serotonine ⇒ Melatonine

Betere gemoedstoestand

Onderzoek toont aan dat er een groot verband is tussen serotonine en angst. Hoe minder aanmaak van serotonine hoe groter de kans op angst. L-tryptofaan zorgt voor een grotere aanmaak aan serotonine en kan een oplossing bieden aan diegenen die zich niet lekker in hun vel voelen. 

Voeding 

L-Tryptofaan is voornamelijk te vinden in eiwitrijk voedsel. Hierbij denken we aan kip, kalkoen, runds en varkensvlees, eieren, noten en zaden. Maar ook bananen, kaas, chocolade, melk en vis zijn rijk aan L- tryptofaan. 

Hier vind je een lijst met het aantal L-Tryptofaan per voedingsmiddel. 

Dosering 

Om te beginnen is het belangrijk om te weten dat er enkel een synthese plaatsvindt van L-tryptofaan naar serotonine wanneer vitamines B 3,6,12 en magnesium aanwezig zijn. Vitamine C en ijzer hebben ook een grote invloed op de synthese. Wanneer je dus supplementen of voeding rijk aan L-tryptofaan inneemt zal je er rekening mee moeten houden dat deze vitamines en mineralen aanwezig zijn. Ook koolhydraten zouden een positief effect hebben op de synthese van  L-tryptofaan. 

De aanbevolen minimum dagelijkse hoeveelheid  is 5 mg per kilogram aan lichaamsgewicht. Dat wil zeggen dat een persoon van 70 kg minimaal 350 mg L-Tryptofaan nodig heeft. De aan te raden dosering voor betere slaap en gemoedstoestand is 1 gram per dag. Maar er zijn bronnen die hogere doseringen aanraden. Let wel op want de effecten van L-tryptofaan zullen pas na enkele weken merkbaar worden. 

Te veel aan tryptofaan kan lijden tot grote moeheid en een teveel aan serotonine waardoor je kans hebt om "Serotonine syndroom" op te lopen. Dit is een combinatie van autonome, psychiatrische en neurologische symptomen. Opletten geblazen dus! L-tryptofaan in combinatie met andere antidepressiva kan heel gevaarlijk zijn. Informeer je dus tevoren eerst heel goed bij je dokter.

AAN TE RADEN