Je geheugen verbeteren doe je zo

Wil jij ook je geheugen verbeteren om het leven wat makkelijker te maken? Dat kan door aan je brein te werken! Een goed geheugen hangt af van de gezondheid van je hersenen. Deze gezondheid heb je in de meeste gevallen zelf in handen, ongeacht je leeftijd, interesses, job, passie en levensstijl. Zoals je je lichaam traint en gezonder maakt, kan je ook je geheugen trainen. Je brein heeft een ongelooflijk vermogen om zich aan te passen en te veranderen. Dit vermogen staat bekend als neuroplasticiteit. Je kan dus letterlijk je eigen hersenen gaan vervormen! Met behulp van de juiste methodes kunnen je hersenen nieuwe neurale paden vormen of bestaande verbindingen veranderen. 

Ongeacht hoe hard je je brein en geheugen wilt trainen, je algemene gezondheid zal steeds de grootste factor zijn of je geheugen optimaal werkt. Slaap, voeding, stress, beweging en zelfs je relaties hebben een grote invloed op je geheugen. Het is dus aan te raden om eerst even stil te staan hoe gezond jij eigenlijk leeft.  Je kan trainen zoveel je wil, als je iedere nacht maar 3 uur slaapt, zal je geheugen er niet op verbeteren. Pak dus eerst je algemene gezondheid onder handen alvorens je actief je geheugen probeert te verbeteren. 

Hoe je hersenen denken

je geheugen trainen met memory is een slecht idee
je geheugen trainen met memory is een slecht idee

Wanneer je volwassen bent, hebben je hersenen miljoenen neurale paden ontwikkeld die je helpen om informatie snel te verwerken. Ze roepen informatie op om bekende problemen op te lossen of om gewone taken uit te voeren met een minimum aan mentale inspanning. 

De meerderheid rekent nadien enkel op deze paden zonder er nieuwe bij te maken. Hierdoor geef je je hersenen het signaal dat ze niet verder moeten ontwikkelen. Af en toe moet je je hersenen even wakkerschudden. Als je die 1200 gram in je schedel niet gebruikt kan je dus je geheugen verliezen. Dit is niet anders dan bij spierkracht. Hoe meer je je hersenen traint, hoe beter je informatie kunt verwerken en onthouden. 

Maar niet alle vormen van het gebruik van je hersenen is even effectief! De beste hersenoefeningen breken je routine. Ze dagen je uit om nieuwe hersenpaden te gebruiken en te ontwikkelen. 

Alvorens je je geheugen wilt trainen raden we je aan om hierin niet te overdrijven. Je hersenen en geest hebben de nodige rust, ontspanning en zelfvertrouwen nodig. Als je je zelf wilt verbeteren doe dit dan maximaal 20% van je tijd. Doe je dit niet concentreer je je eigenlijk te veel op wat je nog niet kan. En dat wordt niet geapprecieerd door je brein! Het zal zich verzetten. 

Deze vier elementen zijn belangrijk bij het kiezen van een activiteit die je geheugen zal trainen: 

Het leert je iets nieuws 

Het maakt niet uit hoe intellectueel veeleisend de activiteit is, als het iets is waar je al goed in bent, is het geen goede oefening. De activiteit moet iets zijn dat onbekend is en dat buiten je comfortzone ligt. Om de hersenen te versterken, moet je blijven leren en nieuwe vaardigheden ontwikkelen. 

Het is een uitdaging

De beste hersenversterkende activiteiten vereisen je volledige aandacht. Het is niet genoeg dat je de activiteit op een gegeven moment uitdagend vond. Het moet nog steeds iets zijn dat mentale inspanning vereist. Zo kan je een nieuw uitdagend muziekstuk leren spelen. Het spelen van een moeilijk stuk dat je ooit hebt hebt geleerd, doet dat niet. 

Het is een vaardigheid waarop je kan bouwen

Zoek naar activiteiten waarmee je op een eenvoudig niveau kan beginnen en je naar boven kan werken naarmate je vaardigheden verbeteren. Wanneer een moeilijk niveau zich comfortabel begint te voelen, betekent dit dat het tijd is om een stapje hoger te mikken. 

Het loont

Beloningen ondersteunen het leerproces van de hersenen. Hoe meer je geïnteresseerd en betrokken bent bij de activiteit, hoe groter de kans dat  je dit blijft doen en hoe groter de voordelen die je zal ervaren.  Kies dus activiteiten die, hoewel uitdagend, nog steeds leuk en bevredigend zijn.

Het heeft dus weinig zin om iedere dag het memory te liggen spelen om je geheugen te trainen. Hiermee maak je geen nieuwe paden. Interessanter is om iets nieuws te bedenken dat je altijd al wilde proberen: piano spelen, een nieuwe taal leren, dansen of schaken.  Elk van deze activiteiten kunnen je helpen je geheugen te verbeteren, zolang ze voldoen aan bovenstaande puntjes. 

Hoe leer je het best

Prima, bovenstaande puntjes leren je wat je moet doen om je geheugen te verbeteren. Maar hoe leer je nu het best nieuwe dingen?  

Let op

Heb je ooit een gesprek gevoerd, ja geknikt waarbij je nadien totaal geen idee had wat er gezegd is geweest?  Dit overkomt ons allemaal. Als je meer aandacht geeft aan andere dingen (je eigen gedachten, die fietser dat in de verte sukkelt met haar 5 tassen, of het gesprek achter je dat je precies toch interessanter vindt) kan je het gesprek uiteraard niet meer herinneren. Je hebt het namelijk nooit echt gehoord. 

Betrek zoveel mogelijk zintuigen

Probeer informatie te relateren aan kleuren, texturen, geuren en smaken. De fysieke handeling van het herschrijven van informatie kan ook helpen om het in je hersenen te drukken. Zelfs als je een auditieve leerling bent, lees dan hardop wat je wilt onthouden. Als je het ritmisch kunt reciteren is dat nog beter.

Breng informatie in verband met wat je al weet 

Koppel nieuwe gegevens aan informatie die je reeds weet, of het nu gaat om nieuw materiaal dat voortbouwt op eerdere kennis, of zoiets eenvoudigs als een adres van iemand die in een straat woont waar je al iemand kent.

Zet het om in je eigen taal 

In plaats van alles letterlijk vanbuiten te proberen leren, zet de nieuwe informatie om in je eigen woorden om het nadien aan iemand anders uit te leggen.

Herhaal informatie die je al hebt geleerd 

Bekijk wat je hebt geleerd op dezelfde dag dat je het leert. Nadien herhaal je de geleerde stof af en toe nog eens. Deze 'gespreide repetitie' is effectiever dan alles op korte tijd in je brein te proppen. Voor het slapen gaan even herhalen zou ook een goede methode zijn. Je geheugen wordt namelijk opgefrist wanneer je slaapt. 


AAN TE RADEN